• Asiantuntijapalvelut

  • Asiantuntijapalvelut

 
 

Keskusteleminen ja kuunteleminen

  1. Kohtaamis- ja vuorovaikutustilanteissa on tärkeää, että todella olet läsnä, nautit ja teet havaintoja. Pyri keskustelun aikana katsomaan vastapuolta säännöllisesti silmiin. Muista kuitenkin, että tuijottaminen saa toisen kiusaantuneeksi.
  2. Huomioi, mitä äänensävyt, ilmeet, eleet ja liikehdintä kertovat tilanteesta ja sen tunnelmasta. Esimerkiksi keskustelija, joka siirtää koko ajan painoa jalalta toiselle, viestii lähtemisen tarvetta. Henkilö joka huokailee kuuluvasti, vaikuttaa kyllästyneeltä.
  3. Keskustelu on puhumista ja kuuntelemista. Vieraan rooliin kuuluu keskusteluvelvollisuus.
  4. Kun menet johonkin tilaisuuteen, ota tavoitteeksesi keskustella ainakin kahden uuden ihmisen kanssa. Pienessä seurueessa kaikki keskustelevat keskenään. Ruokapöydässä on kohteliasta keskustella molemmin puolin istuvien henkilöiden kanssa.
  5. Ajattele, mitä sanot ja miten sanot. Puhutut sanat ovat ajatusten jatkeita, joiden tulee sopia tilanteeseen ja ilmapiiriin. Aina tulee muistaa, että uloslausuttuja sanoja ja niiden aiheuttamia vaikutuksia ei saa millään takaisin.
  6. Äänen sävy, voimakkuus, sävelkorkeus, puhenopeus sekä selkeä puhe viestivät toiselle, millainen henkilö olet. Älä käännä selkääsi ihmiselle tai ihmisille, joiden kanssa keskustelet. Kiroilu ja alatyylin sanat rikkovat keskusteluilmapiirin.
  7. Keskity kuuntelemaan. Lähes jokainen ihminen kuulee, mutta harva heistä malttaa todella kuunnella. Hyvä kuuntelija on koko ajan tilanteen tasalla keskustelussa ja kykenee osallistumaan siihen aktiivisesti.
  8. Omien mielipiteiden esittäminen on tärkeää. Yhtä tärkeää on kuunnella myös muiden ihmisten mielipiteitä ja antaa heidän ajatuksilleen tilaa. Kuiskiminen toisten seurassa on sopimatonta.