• Asiantuntijapalvelut

  • Asiantuntijapalvelut

 
 

5.3 Kädentaitojen opettaminen

Tapauskertomus - Käsityötunti Arlainstituutin valmentavalla linjalla.

Opiskelijoita oli viisi A, S, K, C, P ja M. Opiskelijoilla on monia muita vammoja näkövammaisuuden lisäksi. Ryhmässä toimii myös avustaja.

A on ollut työharjoittelussa pitkään, nyt tulossa tunnille. Hänellä ei ole keskeneräisiä käsitöitä. Ei aavistustakaan, mitä hän haluaisi tehdä. Pitää kysyä tunnin alussa. Siltä varalta, ettei hän tiedä itsekään suosittelen kankaanpainantaa, pienten laudeliinojen painamista myyjäisiä varten. Katson tarvikkeet valmiiksi. Poissaololistan mukaan A on edelleen työharjoittelussa.

Kankaanpainanta tapahtuu piirtoheitinkalvolle leikattujen sapluunoiden avulla, jotka teipataan kankaan päälle. Väri otetaan lautaselta sienilevittimellä. Sormin voi tunnustella kuvan rajoja ja kuvasta tulee siisti ja tarkka ja menetelmää voi käyttää, vaikka näkö olisi hyvinkin heikko.

S neuloo lapasta edelleen. Hakaneulat ja pienet langanpätkät toimivat mittamerkkeinä.

K on tehnyt koreja, haluaa tehdä niitä ja suhtautuu niihin vakavasti.

C on tutustumassa monituotepajaan ja poissa tunnilta.

P aloittamassa sohvatyynyn tekoa oman avustajan kanssa. Avustaja ompelee päällisen, sillä pyörätuloissa toispuolisesti halvaantuneelle sokealle opiskelijalle en keksinyt apukeinoja koneella ompelemiseen. Muutoin sokea opiskelija voi ommella suoraa saumaa käyttäen ompelukoneen työtasoon teipattua paksua pahvinpalaa suuntaamiseen, jolloin saumasta tulee tasalevyinen.

M:n pitäisi tulla tunnille. Batonkikori kesken. Laitan korin valmiiksi veteen pehmiämään.

Tunnin alussa neuvottelen P:n avustajan kanssa. P haluaa ommella puseron. Ei käy, koska emme keksineet, miten P käyttää ompelukonetta. Tehdään sohvatyynyä edelleen.

M:n korin seinämä kääntyy sisäänpäin. Näytin paremman työasennon. Ei mene perille. Yritän uudelleen.

K tekee roskakoria osaavasti ja oma-aloitteisesti. Ei tarvinne apua.

Kävin kurkkaamassa A:ta ja C:tä monituotepajassa. Hyvin menee.

Ompelen P:n tyynyn saumat. Nyt hän myönsi, että jo pelkkä nuppineulottaminen on liian vaikeaa yhdellä kädellä. Apuvälineitä ei siihen ole keksitty. P möyhentää täytettä valmiiksi tyynyä varten avustajansa kanssa.

M sai korin seinämän sopivan korkuiseksi ja laitoin pyykkipojan merkiksi kohtaan, jossa punontakerros tulee täyteen ja seinämän rottingit voidaan päättää. Seinämä kääntyy sisäänpäin edelleen, koska mikään uusi tapa tehdä ei mene perille. Aloitimme reunapäätöksen teon yhdessä. Itsenäisesti se ei vielä onnistu.