• Asiantuntijapalvelut

  • Asiantuntijapalvelut

 
 

5.2 Matematiikan opettaminen

Tapauskertomus - eräs matematiikan tunti Arlainstituutissa.

Tunnin aiheena on lukujen esittäminen kymmenen potensseja käyttäen. Teorian ja yhteisten laskuesimerkkien jälkeen ryhmän seitsemän opiskelijaa tekevät itsenäisesti harjoituksia.

Kynän rahinan lisäksi luokkaan mahtuu monia ääniä. Toinen ryhmän sokeista opiskelijoista kirjoittaa Perkins -pistekirjoituskoneella, jonka teräviä iskuja vaimentaa erillinen pehmuste kirjoittimen alla. Silti tunnistan, kun lasku menee pieleen ja opiskelija päättää "kumittaa" ratkaisun iskemällä päälle ns. kuutta pistettä. Puhuvan laskimen englanninkielinen ääni toistaa näppäinten painallukset ja lukee lopulta vastauksen. Oikein meni. Muut eivät kiinnitä tuohon monotoniseen ääneen mitään huomiota - ovat niin tottuneet.

Toinen sokeista ryhmäläisistä käyttää omaa pistenäytöllä varustettua, kannettavaa mikroaan. Näppäimistön tasainen naputus ja Mikropuheen hiljainen mumina eivät aiheuta luokassa yllätyksiä. Opiskelija työskentelee sujuvasti Wordin ja Windowsin laskimen kanssa.

Loput viisi opiskelijaa käyttävät perinteisesti paperia ja kyniä, ja laskevat joko suurinäyttöisillä nelilaskimilla tai tavallisilla funktiolaskimilla. Koululle on valittu laskimia, joissa pilkku erottuisi hyvin nestekidenäytössä ja joissa olisi selvät värierot näppäimissä parantamassa kontrastia.

Pari asiaankuuluvaa huokausta ja haukotusta, hankalien tehtävien pohtimista yhdessä … tunti kulkee omia aikojaan eteenpäin.

Jotta kaikki sujuisi näin jouhevasti, on materiaaleja valmisteltu etukäteen: eksponentit teettävät töitä.

Pistekirjoituksessa esim. lausekkeen 2,5 * 108 kaikki elementit pitää kirjoittaa yhdelle riville. Toisin sanoen ei yläindeksejä, kuten näkevillä. Tilanne on sama tiedostomuotoisessa tekstissä, jota luetaan pistenäytön kautta.

Laskuharjoituksesta pitää tässä ryhmässä tehdä kaikkiaan kolme erimuotoista versiota: yksi tulostettavaksi pistekirjoituksella paperille, yksi tiedostomuotoinen levykkeelle ja yksi perinteinen paperiversio. Tosin musta-valkoversiossakin kannattaa eksponentit huomioida erikseen.

Jotta koulun pisteprintteri selviytyy kunnialla urakastaan, kirjoitetaan esimerkkilausekkeemme seuraavasti: #2,5 .#10@) . Tällä tavoin kirjoitettu tekstitiedosto tulostuu oikeaoppisesti braillekirjoituksella:

Laskutoimitus #2,5*#10@8 braille merkein

Levykkeelle tallennettuna esimerkkilausekkeemme näyttää suurin piirtein tältä: 2,5 *10^8. Opiskelija lukee tekstin mikronsa pistenäytön avulla, ja olemme kurssin alussa yhdessä sopineet, mitä erikoismerkkejä käytetään.

Ja sitten vielä näkevien musta-valkotulosteet. Tekstinkäsittelyohjelman yläindeksi-toiminto pienentää eksponentin fonttia, minkä takia korvaavana toimintona voi korottaa eksponentin sijaintia rivillä. Esimerkkilausekkeemme tulostuu tällöin seuraavasti: 2,5 * 108. Heikkönäköistä opiskelijaa tämä auttaa suuresti.

Tässä vaiheessa ollaankin jo voiton puolella, sillä yksi ryhmäläisistä hyötyy lihavoidusta, fonttikoolla 18 tulostetusta tekstistä, mikä vaatii enää pari näppäilyä tietokoneella.