Räätälöityjä verkko-sivu editoreja opetuskäyttöön kutsutaan verkko-oppimisalustoiksi.
Verkko-oppimisalustat,
verkkomateriaalit ja oppilaitosten kotisivut ovat opiskelijoille tärkeitä
verkkotoimintaympäristöjä. Täysin esteettömiä verkkoympäristöjä ja
oppimisalustoja ei ole olemassa, mutta niiden esteettömyydessä on eroja, jotka
kannattaa selvittää etukäteen alustaa valittaessa.
Useimmiten opettajat
kuitenkin joutuvat tilanteeseen, jossa heidän on selvittävä jo valitun
oppimisalustan kanssa. Tällöin on erityisen tärkeää, että opettaja ottaa
selvää, miten apuvälineohjelmat toimivat alustalla. Usein esimerkiksi alustojen
kalenteritoiminnot eivät toimi apuvälineillä, mutta keskustelutoiminnot
onnistuvat.
Jos itse suunnittelet
ja teknisesti toteutat verkko-oppimisympäristöjä, esteettömyyden kannalta on
tärkeää, että teet ympäristöstä helppokäyttöisen, sivuille loogisen rakenteen
ja käytät selkeää kielellistä ilmaisua. Lisäksi verkkoympäristöjen
toteutuksessa on käytettävä tekniikoita, jotka huomioivat apuvälineiden
ominaisuudet. TASAnet-hankkeessa esteettömyyttä on pohdittu pääasiallisesti
näkövammaisten kannalta. Kuulovammaisten erityistarpeista löytyy tietoa Essi-sivustosta.